Waarom het voor leidinggevenden goed is om niet altijd zeker te zijn
De kracht van twijfelen
In een wereld waarin we constant worden overspoeld worden met meningen, feiten en overtuigingen, lijkt het soms alsof zekerheid de norm is. Als leider wordt vaak benadrukt dat zekerheid en vastberadenheid essentiëel zijn. Leidinggevenden moeten hun team inspireren en vertrouwen wekken. Wat als we je vertellen dat je dat juist kunt doen door je te realiseren dat twijfelen een krachtige eigenschap kan zijn? De bekende filosoof René Descartes kwam met een mooie uitspraak hierover ‘twijfel is het begin van wijsheid’
Laten we de voordelen van twijfelen als leidinggevende verkennen.
- Het stimuleert groei
Twijfelen is vaak een signaal dat we aan het groeien zijn. Wanneer we twijfelen, zijn we actief bezig met reflecteren, evalueren van onze keuzes en het afwegen van verschillende mogelijkheden. Open te staan voor twijfel kan leiden tot nieuwe inzichten en een dieper begrip van onze wensen en waarden. Het stelt ons in staat om onszelf uit te dagen en verder te reiken dan de oppervlakkige antwoorden. Door twijfelen te stimuleren creëer je bovendien een leercultuur, waarin fouten worden gezien als kan om te groeien in plaats van mislukking.
- Het bevordert de ruimte voor creativiteit
Twijfelen opent de deur naar creativiteit. Wanneer we onszelf de vrijheid geven om te twijfelen aan gevestigde overtuigingen en ideeën, creëren we ruimte voor innovatie. Denk aan grote uitvinders en kunstenaars die hun tijdgenoten uitdaagden met hun onconventionele denkwijzen. Door niet zomaar alles te accepteren wat ons wordt voorgeschoteld, kunnen we unieke en waardevolle perspectieven ontwikkelen.
- Het versterkt de besluitvorming
Paradoxaal genoeg kan twijfelen ons helpen om betere beslissingen te nemen. Door zorgvuldig na te denken over onze opties en de mogelijke consequenties te overwegen, kunnen we weloverwogen keuzes maken. Het dwingt ons om de nodige informatie te verzamelen en dieper na te denken. Als het moment daar is om een besluit te nemen, stelt je teamleden in staat om beter voorbereid te zijn op de uitkomst en daarmee het besluit ook eerlijk emotioneel te kunnen ondersteunen (niets kalmeert zo als een genomen besluit)
- Het creëert vertrouwen (en empathie)
Wanneer we onze eigen twijfels en onzekerheden erkennen, worden we vaak empathischer naar anderen toe. We realiseren ons dat iedereen worstelt met vragen en twijfels, en dit kan leiden tot meer begrip, verbinding en (zelf-)vertrouwen. Door als leidinggevende kwetsbaar te zijn en te laten zien dat je ook niet altijd de antwoorden hebt, moedig je teamleden aan om eigen twijfels te delen. Daarmee creëer je een cultuur van vertrouwen. Immers; het helpt ons om te beseffen dat niemand het allemaal weet, en dat is volkomen normaal.
- Twijfelen is menselijk
Uiteindelijk is twijfelen een onderdeel van het menselijk bestaan. Het herinnert ons eraan dat we niet alleen zijn in onze onzekerheden. Het is een deel van onze zoektocht naar betekenis en begrip in een complexe wereld. Door deze kwetsbaarheid te omarmen, kunnen we authentiekere relaties opbouwen en ons leven met meer oprechtheid samenleven en -werken.
Conclusie
Twijfelen is geen teken van zwakte, maar juist een krachtig instrument voor groei en ontwikkeling. Leidinggevenden die de moed hebben om hun twijfels te omarmen, creëren een cultuur van vertrouwen, samenwerking en creativiteit. Door te twijfelen, leggen ze de basis voor betere beslissingen en een sterker team. Dus de volgende keer dat je twijfelt, onthoud dat het juist de kracht kan zijn die je nodig hebt om te slagen.
Neem contact met ons op als deze blog je nieuwsgierig heeft gemaakt!