Even voorstellen.. ‘ik ben Eddu Scholten en loop stage bij Doorpak BV’
Sinds mijn jeugd ben ik altijd nieuwsgierig geweest en genoot ik ervan om mijn eigen werelden te creëren, of dat nu met klei of tekeningen was. Ik ben geboren in Peru en verhuisde in 2011 met mijn ouders, zusje en hond naar Nederland. Als kind consumeerde ik al veel media, van superheldenfilms tot sciencefiction. Deze verhalen en personages brachten me waardevolle lessen en hebben me geïnspireerd om te dromen over wat mogelijk is.
Naast verhalen was ik ook gefascineerd door technologische ontwikkelingen. Wat begon in films, kwam steeds vaker terug in ons dagelijks leven. Denk aan VR-technologie, zeer geavanceerde AI en autonome mensachtige robots die inmiddels al leverbaar zijn. Technologie verandert onze wereld voortdurend en kan een enorme impact hebben. Het maakt processeneenvoudiger, brengt mensen dichter bij elkaar en creëert kansen die eerder ondenkbaar waren. Denk bijvoorbeeld aan hoe medische technologie levens redt of hoe apps het leren toegankelijker maken voor iedereen.
Met die interesse ben ik begonnen aan mijn specialisatie Gedrag & Technologie op Saxion Hogeschool in Deventer. Als vierdejaarsstudent Toegepaste Psychologie richt ik me op het begrijpen van menselijk gedrag in combinatie met technologie. Binnen mijn specialisatie onderzoeken we hoe technologie gebruikt kan worden om gedrag positief te beïnvloeden, bijvoorbeeld door apps, interactieve tools of leerplatformen. We leren hoe je technologie zo kunt ontwerpen dat het intuïtief werkt, effectief is en echt iets toevoegt aan het leven van mensen.
Sinds november 2024 loop ik stage bij Doorpak BV. Tijdens mijn stage werk ik aan een interessant project: het ontwikkelen van een e-learningplatform dat aansluit bij de behoeften en wensen van de eindgebruikers. Het doel is om een doorlopende leerervaring te creëren die werkend Nederland niet alleen slimmer maakt, maar ook gezonder.
E-learning is tegenwoordig een krachtige tool voor organisaties. Het biedt flexibiliteit, maakt leren toegankelijk en sluit beter aan bij de drukke agenda’s van werknemers. Door interactieve elementen, zoals video’s, quizzen en gamification, kunnen trainingen bovendien leuker en effectiever worden. Voor dit project maak ik gebruik van Human-Centered Design (HCD), een methode waarbij de gebruiker centraal staat in het ontwerp. Dit betekent dat ik onderzoek doe naar voorkeuren en behoeften om zo een platform te maken dat echt werkt in de praktijk.
Om dit project te laten slagen, wil ik jullie graag betrekken! Hebben jullie ervaring met e-learning platforms, zoals Coursera, LinkedIn Learning of Duolingo? Wat vonden jullie prettig aan die platforms? Of juist niet? Misschien ontbrak er een functie die je graag had willen gebruiken of waren er knoppen niet logisch geplaatst. Deze vragen gaan allemaal over humanfactors.
Bij Human Factors kijken we naar hoe technologie en mensen samenwerken. Is een platform intuïtief? Begrijpt iedereen meteen hoe het werkt? En voelt het gebruik fijn en logisch aan? Bij slecht ontworpen systemen kunnen gebruikers gefrustreerd raken of afhaken. Bij goed ontwerp wordt technologie een verlengstuk van de gebruiker.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën! Als je iets wilt delen, voel je vrij om mij te mailen via eddu@doorpakbv.nl. Samen kunnen we werken aan een e-learning platform dat echt verschil maakt.