Geert reflecteert: “Hoe zorg ik ervoor dat iedereen aangehaakt blijft?”

 

In de vorige blog kon je lezen hoe Geert een voor hem belangrijke confrontatie is aangegaan met één van zijn teamleden, Bert. Als team was afgesproken dat BETROUWBAARHEID een belangrijke kernwaarde is en Geert ontdekt dat hij bereid is om hierin nog een stapje verder te gaan. Of beter gezegd, een stapje omhoog. Lees de blog over het thema ‘commitment’ en hoe je ervoor zorgt dat iedereen aangehaakt blijft.

 

De opleiding helpt Geert om zich beter te kunnen uiten. Al sinds zijn pubertijd worstelt Geert daarmee. Lange tijd heeft hij zijn gedachten, meningen en gevoelens voor zichzelf gehouden, maar tijdens de praktijkbijeenkomsten heeft hij ervaren dat het heel bevrijdend werkt. Hij krijgt er wat meer zelfvertrouwen door. In termen van de trainers Hans en Selmar: Geert is voor zichzelf een track record (resultaten) aan het opbouwen van kleine succeservaringen.

Elke keer als hij zich uitspreekt valt het best mee en komt Geert er achter dat hij ook meer gedaan krijgt. En toch zit hem nog iets dwars. In het MT blijft hij op de achtergrond. Hij voelt zich niet comfortabel aan de tafel met andere managers die over het algemeen wat mondiger zijn dan hem. Zo ook deze ochtend.

In het wekelijkse MT stond de visie van het bedrijf centraal. De manager ‘marketing & communicatie’ was voornamelijk aan het woord. Allemaal mooie woorden zijn er over de tafel gevlogen. Klantgerichtheid, transparantie, innovatie, dat soort termen. Geert heeft herhaaldelijk gedacht: “Wat een bullshit. We zeggen het wel, maar we doen er toch niks mee. Het draait uiteindelijk gewoon weer om de omzetcijfers.” En nu moet hij deze visie zo meteen gaan uitdragen naar zijn teamleden.

 

In het MT ging het over de visie en missie van het bedrijf, veel mooie woorden…

 

Geert moet zich in allerlei rare bochten wringen om het verhaal van de marketingmanager een beetje over te kunnen brengen op z’n eigen team. Hij ziet het alweer gebeuren. Ze zullen mij wel weer uitlachen als ik met zo’n verhaal op de proppen kom. Maar ja, dacht Geert, ik heb geen keus, ik ga het ze toch maar gewoon voorleggen.

Hij verzamelde alle moed bij elkaar en stond op het punt de vergaderruimte in te lopen. De meesten zaten zowaar al aan tafel. En toen kwam ineens het inzicht, je kon het kwartje horen vallen…

Geert dacht bij zichzelf: “Als ik hier zelf al niet helemaal achter sta, er amper in geloof en waarschijnlijk ook niet goed uit mijn woorden kom, hoe betrouwbaar komt mijn verhaal dan over op de rest? En belangrijker nog, hoe kan ik dan verwachten dat mijn team zich hier aan committeert? Dat is onmogelijk.”

Geert voelde een enorme opluchting, stak zijn kop om de deur en riep de vergaderzaal in: “Jongens, ik cancel de vergadering. Ik heb toch eerst nog iets af te stemmen in het MT.”

Hij herinnerde zich de piramide van Lencioni, het teamworkmodel dat centraal stond in de opleiding Persoonlijk Leidinggeven | doorpakken in teamwork. En nu kwam dat alles even samen…

“Als ik in het MT niet open kan zijn, mijn mening niet durf te geven, en mij niet kan committeren aan genomen besluiten, hoe kan ik dan duidelijk zijn naar mijn eigen team toe. Ik snap nu de opmerkingen van Bert ook wel een beetje. Hij vindt mij soms veel te vaag. En hij heeft daar gelijk in. Het is tijd om duidelijkheid te scheppen. In het MT, binnen mijn team én voor mezelf.

Wat wil ik eigenlijk? Waar wil ik mij aan committeren? Als TRANSPARANTIE voor ons bedrijf zo belangrijk is, dan moeten we zelf ook het voorbeeld geven, daar écht op aanhaken en er ‘toegewijde actie op loslaten’ zoals de heren kets en Wesselink dat zo mooi hadden verwoord. Geen wonder dat mijn teamleden zo af en toe ‘afhaakgedrag’ vertonen…”

 

In de volgende blog lees je hoe Geert de onderwerpen ‘transparantie’ en ‘betrouwbaarheid’ inbrengt in het MT.

Selmar Wesselink

Organisatiepsycholoog | teamcoach

www.doorpakbv.nl

 

Wil jij ook doorpakken in teamwork & social skills? Neem contact op of download de opleidingsbrochure

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.